יום שני, 25 באוקטובר 2010

אני אוהבת את זה לא מתחכם

"אני אוהבת את זה על הספה בסלון" בירך אותי הטופיק של חברתי ל' בפייסבוק. "אני אוהבת את זה על הדלפק וליד השידה" לחש לי הטופיק של אחת אחרת. במשך יום שלם ראיתי איפה החברות שלי אוהבות את זה. משום מה זה לא סיקרן אותי, זה עיצבן אותי בטירוף, למה לעזאזל אני צריכה לקרא את זה? ויש לי בעיה אחרת, כשאני קוראת דברים אני מיד מדמיינת אותם, ולא היה נעים עם כל התמונות האלה בראש של החברות שלי מקבלות את זה על הדלפק במטבח. ואז הגיעו שני מכתבי שרשרת (כמה שאני מתה על מכתבי שרשרת) שבאופן כללי אמרו שזה לכבוד חודש המודעות לסרטן השד וצריך לכתוב איפה את אוהבת לשים את התיק שלך כשאת נכנסת הביתה. נזכרתי במבצע צבע החזיה של שנה שעברה. עוד במכתב השרשרת היה כתוב שאסור להגלות לבנים, איזה מסתוריות אנחנו שיואו! לא ברור לי מה עבר בראשו הקודח של הגאון שהגה את הרעיון הדבילי הזה, שכן לא ברור מה המטרה בכתיבת רמיזות מיניות זולות (ואין הרבה אנשים ברשימה שלי שהייתי שמחה לקרא עליהם בקונוטציות האלה). למה לא לגלות לבנים? מה העניין? מה בזה בדיוק מעורר מודעות למה? לי זה עשה בחילה קלה בהתחלה ואז גל של עצבים...
סרטן השד הוא עניין רציני ואין להוזיל אותו על ידי טריקים פרסומיים סוג ב'. "סקס מוכר" זה בסדר, אבל מה בדיוק מנסים למכור לנו פה? כי מודעות לסרטן השד היה הדבר האחרון שעלה לי בראש כשקראתי איפה ל' אוהבת את זה.
בסרטן השד, כמו בכל סרטן, גילוי מוקדם חשוב מאוד ועוזר לשפר את סיכויי ההחלמה מהמחלה. לא חייבים מיד לרוץ לרופא הנשים הקרוב ולקבוע תור לממוגרפיה. יש מספר דברים שניתן לשים לב אליהם גם בבית, ועם כמה שזה ישמע מצחיק, גם לתת לבן הזוג להתבונן ולמשש, כי סך הכל גם הוא מכיר את הציצי שלך טוב כמוך, במידה ואת נותנת לו...
חשוב לבצע בדיקות עצמיות בבית, בשכיבה או בעמידה בתדירות של אחת לחודש.  אני מצטטת פה מכתביו של פרופ' יורם כהן, מומחה לאונקולוגיה, מתוך האתר starmed.co.il :


בדיקה עצמית של השד - מתבצעת על ידי האישה עצמה אחת לחודש, לאחר המחזור, וכוללת כמה שלבים: התבוננות מול המראה בידיים מורמות ומורדות, בדיקה ידנית של השדיים ולחץ על הפטמות, כדי לבדוק אפשרות של הפרשה. מומלץ לנשים לבצע את הבדיקה באופן מסודר, מאחר שהדבר כרוך במודעות גדולה יותר לנושא סרטן השד, וכמו כן בעקבות הבדיקה השגרתית האישה מכירה את מראה שדיה ואת המרקם שלהם, דבר שיעזור לה להבחין בשינויים אפשריים. על האישה לשים לב במיוחד להתעבות או למציאת קשריות בשד או בבית-השחי, לשינוי בגודל השד או בצורתו, למשיכה בעור השד, להפרשה מהפטמה, לשינוי בצבע או בתחושה של עור השד.


לנשים מעל גיל 50 מומלצת ממוגרפיה (צילום רנטגן של השד באמצעות מכונת רנטגן מיוחדת) אחת לחודש, לנשים מעל גיל 40 עם היסטוריה של המחלה במשפחה, אחת לשנה. 
לנשים מתחת לגיל 40 מומלץ לעשות את הבדיקה הביתית אחת לחודש וכמובן גם להיעזר בבן הזוג, כמובן שלא כל גבשושית בשד היא סרטן שכן כולירות רבות נדבקות לנו לציצי כמו למשל ציסטות למיניהן וכו'. אם אינך מרגישה בטוחה בבדיקה שעשית בבית, פני לרופא הנשים בהקדם לקבלת חוות דעת מקצועית.


אז בעצם יש לגיטימציה לשלב מיניות בעידוד המודעות לסרטן השד, תעודדו את בני הזוג שלכן לחפון לכן את הציצי,  זו בדיקה ביתית שהם דווקא כן ישמחו לעשות לפחות אחת לחודש; על הספה, על מתלה המעילים בכניסה לבית, על הדלפק במטבח וכו'...


גם לתזונה שלנו יש השפעה על סיכויינו לחלות במחלה הקפדה על תפריט בריא יכולה לסייע בהפחתת סיכויינו לחלות. מתוך האתר naturemed.co.il :


1. צריכת מזונות דלי שומן רווי בפרט ושומן בכלל.
2. צריכת מזונות עשירים בסיבים, בעיקר ליגננים.
3. צריכת מזונות בעלי פעילות אנטי סרטנית כגון ירקות ממשפחת המצליבים, סויה, עגבניות, ירקות ופירות עשירים באנטי אוקסידנטים.
4. אכילת כמה שיותר מזון אורגני וצמצום החשיפה לחומרים כימיקלים.
5. פעילות גופנית שבועית – כדרך לשמירה על משקל תקין.
6. הפסקת צריכת אלכוהול.
7. שמירה על משקל תקין.
8. החשפות מבוקרת לשמש לצריכת ויטמין D



כמובן גם שלצערנו הרב, הסיכויים שלנו לחלות בסרטן השד תלויים בעיקר בגנטיקה שלנו ובדיוק כמו העור החלק שירשת מאמא, הרגליים הארוכות שירשת מסבתא או חילוף החומרים המהיר שהוריש לך אבא, גם סרטן השד הוא ירושה מההורים. אם יש במשפחה הסטוריה של המחלה, יש להיות זהירים כפליים.


לסיום הרשו לי להפנות אותכם לאתר של האגודה למחקר של סרטן השד BCRF, שהקימה הגברת אוולין לאודר, סגנית יושבת ראש "אסתי לאודר", ענקית הקוסמטיקה האמריקאית. הגברת לאודר הגתה את רעיון הסרט הורוד שמסמל את המודעות לסרטן השד. מזה 20 שנה היא מנהלת את הקרן הזו למחקר סרטן השד שמתמקדת בהעלאת מודעות ומציאת דרכים למניעה וריפוי המחלה. 
לכבוד חודש המודעות לסרטן השד אתר BCRF מציע למכירה מוצרים מתחומים שונים שנתרמו מחברות שונות למכירה באתר. ההכנסות ממכירת מוצרים אלה נתרמות להמשך המחקר בנושא. החברה שבה עבדתי, Sabbadini, מציעה שלושה פריטי דבורה ורודה (מתוכם שניים אני בעצמי צילמתי לצורך העניין), כמובן שזה יקר מאוד, אבל האתר מציע מגוון רחב של מוצרים שניתן לרכוש שיהיו שווים לכל כיס.


אם אחרי שקראת את כל הכתוב לעיל רצת אל מול המראה ועשית לעצמך בדיקה ביתית, אני את שלי עשיתי, אם נתת לגבר שלך לעשות את זה, מבחינתי עשיתי שני אנשים מאושרים...


ככה מעלים מודעות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה